måndag 31 december 2012

Feliz año nuevo!

Nu har jag lovat min kära Pappa att jag ska aktie mer frekvent. So here it goes!

Varje dag när jag kommer till jobbet så måste jag prata med "la directora" (typ chefen) innan jag börjar jobba. För henne är jag Rebequita, haha. På sjukhuset har de en tendens att avsluta alla ord med -ita eller -ita. Alltså:

Rebecka = Rebeqita
Sole (valutan i peru) = solsito
Cabeza = cabezita
Muchacha = muchachita

Anyways, idag pratade jag med la directora och hon sa att jag kunde börja på en ny avdelning, akuten. Det var definitivt en ny upplevelse. Det kom in människor hela tiden med alla möjliga olika åkommor. Mestadelen hade blivit bitna av hundar och hade infekterade sår. Jag fick ta hand om ett sår på en liten pojke som hade blivit biten, sedan fick jag se på när läkaren sydde ett sår som var riktigt djupt och infekterat. Även om jag kanske inte får göra så mycket som jag skulle vilja så lär jag mig otroligt mycket genom att bara observera. Kort och gott en riktigt chevere (=skön, grym, cool) dag på jobbet ;)

I Sverige är det typ redan 2013, men här har jag fortfarande 6 timmar kvar! Hela dagen har varit lite galen, det är otroligt mycket människor och försäljare på gatorna. De säljer allt man möjligen kan tänka dig, och allt är gult. Gult står visst för lycka och "prosperidad". Överallt säljs gula kalsonger och trosor. Det är helt normalt här, men först fatta jag ingenting. Varför säljer de bara GULA trosor?! Haa, i Sverige har vi ju alla möjliga färger! ;)

Ikväll ska jag äta middag med en volontär som också arbetar på sjukhuset. Hon kommer ifrån Frankrike och är väldigt trevlig. Det är intressant att lära känna så mycket olika människor som alla har sin egen historia.

Nu kommer lite bilder från sjukhuset. På min kära fransyska och lite allt möjligt. Hoppas ni får lite känn på hur det är att vara här. Nu ska jag bara säga, feliz año nuevo a todos mis seguidores! Hasta la vista, sueqitos!



















1 kommentar:

  1. Vad roligt att se bilder från sjukhuset där du jobbar. Nu ser vi fram emot att få se bilder från Machu Picchu också. Kram från oss alla här hemma.

    SvaraRadera